dobry psycholog warszawa

Teoria poliwagalna Stephena Porgesa - recenzja na psychologicznym blogu



Nerw błędny (po łacinie nervus vagus), któremu swoją nazwę zawdzięcza teoria poliwagalna sformułowana w 1994 roku przez Stephena Porgesa, zasługuje na szczególną uwagę wśród badaczy ludzkiego ciała i psychiki oraz wszystkich osób zainteresowanych mechanizmami funkcjonowania człowieka.

Jak pisze sam autor, teoria poliwagalna wywarła ogromny wpływ na naukę i cytowano ją w kilku tysiącach publikacji reprezentujących różne dyscypliny naukowe. Nie bez powodu.

Co warto wiedzieć o nerwie błędnym? Jest on X z XII nerwów czaszkowych i jako jedyny z nich sięga wgłąb ciała, wychodząc poza obręb czaszki i szyi. Poza niektórymi mięśniami twarzy unerwia również wszystkie narządy klatki piersiowej (począwszy od tchawicy, oskrzeli i opłucnej, przez splot aortalny, przełyk, serce oraz osierdzie) i jamy brzusznej (zaczynając od żołądka przez trzustkę, śledzionę, wątrobę, jelito cienkie aż po początkowy odcinek jelita grubego, a na nerkach i nadnerczach kończąc).  

Teoria poliwagalna Porgesa - rezencja na psychologicznym blogu

Nerw błędny jest nerwem mieszanym, co oznacza, że zawiera włókna nerwowe czuciowe, ruchowe i parasympatyczne (przywspółczulne). Jest najdłuższym nerwem w ludzkim ciele, a Porges zdaje się uważać, że jednym z najważniejszych. Z jakiego powodu ten nerw i jego prawidłowe funkcjonowanie jest tak istotny?

Stephen Porges jest wybitnym amerykańskim badaczem, profesor na Wydziale Psychiatrii Uniwersytetu Illinois i dyrektorem ośrodka Brain - Body Center. Główny obszar jego zainteresowań stanowi psychofizjologia. Zajmuje się badaniem wzajemnego oddziaływania procesów fizjologicznych, emocji i procesów poznawczych. W swoich badaniach Porges dowodzi, że autonomiczny układ nerwowy ma nie tylko wpływ na fizjologię, ale również emocje oraz zachowania społeczne. 

Jego zdaniem, zrozumienie funkcjonowania nerwu błędnego może dostarczyć klinicystom, terapeutom i innym profesjonalistom wiarygodnych wyjaśnień na wielu ludzkich zachowań, a przede wszystkim na temat neurofizjologicznych reakcji osób doświadczających traumy.
 
Pisząc tę książkę, pragnąłem podkreślić znaczenie poczucia bezpieczeństwa jako istotnego elementu w procesie zdrowienia. Z perspektywy teorii poliwagalnej brak poczucia bezpieczeństwa to podstawowa cecha biobehawioralna, która może być przyczyną chorób psychicznych i somatycznych
Stephen Porges


Jak autor pisze we wstępie, książka "Teoria poliwagalna. Przewodnik" ma formę rozmów nie bez przyczyny. Od wielu lat do autora docierały sugestie, że w swoich publikacjach naukowych używa on zbyt trudnego, czy wręcz hermetycznego języka, w związku z czym jego teoria staje się mało przystępna dla praktyków oraz pacjentów, którym mogłaby pomóc, natomiast podczas rozmów i wywiadów przedstawia ją w zdecydowanie bardziej zrozumiały sposób, pozwalający docenić jej rewolucyjny charakter i możliwości jej zastosowania w codziennej praktyce klinicznej i terapeutycznej.

Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy tym razem Porgesowi się udało być bardziej przystępnym. Niewątpliwie, choć "Teoria poliwagalna. Przewodnik" została napisana dla wyrobionego, wymagającego czytelnika, który dysponuje znajomością specjalistycznej terminologii, to trzeba przyznać, że autor zadbał o przybliżenie najważniejszych pojęć i twierdzeń składających się na jego teorię. W kolejnych rozdziałach prezentuje ją z różnych punktów widzenia, rozmaicie rozkładając akcenty i koncentrując uwagę na różnych aspektach samej teorii, jak i jej praktycznych zastosowań. 

Porges przyjmuje, że dla ludzi najważniejszym biologicznym imperatywem jest nawiązywanie więzi z innymi ludźmi. Jego zdaniem, jedynie połączenie, relacja z innymi umożliwia optymalną regulację fizjologiczną warunkującą zdrowie psychiczne i fizyczne jednostki.

To bezpieczeństwo jest tym czynnikiem, który pozwala ludziom wykorzystywać swój potencjał. Poczucie bezpieczeństwa warunkuje nie tylko zachowania społeczne, ale umożliwia dostęp do wyższych struktur mózgowych, dzięki którym możemy być kreatywni, skuteczni i sprawni. Nasz układ nerwowy nieustannie analizuje otoczenie (poza naszą świadomością!) pod kątem bezpieczeństwa i może podejmować decyzje o uruchomieniu jednej z dostępnych strategii obronnych:
  • mobilizacji i walki
  • ucieczki
  • zamarcia i zawieszenia

Porges wprowadza pojęcie neurocepcji czyli oceny stanu zagrożenia organizmu dokonywanej automatycznie i bez udziału świadomości przez układ nerwowy. Po wykryciu zagrażających sygnałów organizm dostosowuje do nich swój stan fizjologiczny, aby zwiększyć szanse przetrwania. O tej zmianie informują nas sygnały wysyłane przez jelita czy serce, a także intuicyjnie przeczucia informujące o niebezpieczeństwie ze strony otoczenia.

Neurocepcja inicjuje również stany fizjologiczne podtrzymujące zaufanie, zachowania będące przejawem zaangażowania społecznego i budowanie silnych relacji z innymi. Neurocepcja nie zawsze trafnie ocenia stan otoczenia. Wadliwa neurocepcja może sygnalizować niebezpieczeństwo, podczas gdy w rzeczywistości nic nam nie zagraża, lub dostrzegać wskazówki świadczące o bezpieczeństwie, gdy w rzeczywistości grozi nam niebezpieczeństwo.
Stephen Porges


Teoria poliwagalna podważając dotychczasowe wyznaczniki bezpieczeństwa stosowane w w rozmaitych instytucjach (edukacyjnych, religijnych, prawnych, medycznych), takie jak ogrodzenia, monitoring i wykrywacze metali oraz zastępując je modelem wrażliwości trzewnej jest rewolucyjna, gdyż każe się zastanowić, czy aby na pewno społeczeństwo skonstruowane tak, że nieustannie podlegamy w nim ocenie, pozwala nam doświadczać bezpieczeństwa i relacji opartych na zaufaniu...

Przecież będąc w stanie ciągłej fizjologicznej mobilizacji, jesteśmy nastawieni na obronę lub walkę, a nie na budowanie więzi i trudno nam dostrzec sygnały bezpieczeństwa wysyłane przez innych.

Jeśli chcecie dowiedzieć się, jak to, co poza świadomością dzieje się w naszych ciałach, wpływa na nasze zachowania i umiejętność budowania relacji z innymi ludźmi, przeczytajcie tę książkę. Zapraszam do lektury i dzielenia się refleksjami,
Wasza psycholog

Egzemplarz recenzencki książki "Teoria poliwagalna. Przewodnik" Stephena W. Porgesa otrzymałam od Wydawnictwa Uniwersytetu Jagielońskiego.

Ten temat jest dla Ciebie ważny?
Potrzebujesz zmian w swoim życiu?
Chcesz zrozumieć przyczyny i znaleźć rozwiązania?
Umów się na konsultację!
Dobry psycholog Warszawa - gabinet na Ochocie
Pomoc psychologiczna Warszawa - Ochota

1 komentarz:




dobry psycholog warszawa - profesjonalna pomoc psychologiczna

Znajdź na blogu


Tematy

Aaron Beck abcZdrowie adolescencja akceptacja aktualności Albert Ellis Aldous Huxley Alec Guinness alkoholizm altruizm Amelia Erhard Anais Nin Andre Gide Andrew Matthews Ann Landers Anthony Robbins Antoine de Saint-Exupéry Aronson artykuły asertywność Asimov autorytet Bartosz Zalewski Beata Pawlikowska Benjamin Button Bennewicz Bettelheim bezpieczeństwo błąd poznawczy borderline Brian Patten Brian Tracy Budda buddyzm bycie sobą Camilla Läckberg Campbell Čapek Castaneda cel ciało cierpienie cierpliwość Clarissa Pinkola Estes cytaty Czabała czekanie Czubaszek ćwiczenie Dalajlama dar David Lloyd George David Wallin de Mello decyzja depresja dezyderata diagnoza dieta dobro dobry psycholog warszawa dojrzałość dojrzewanie Dolan dopalacze Dorota Hołówka Doug King dowcipy psychologiczne droga Durst działanie dzieci Dzień Kobiet dzień otwarty z dietetyką Edmund Burke egoizm Eichelberger Eleanor Roosevelt Elif Shafak Elizabeth Gilbert Elizabeth Kübler - Ross Emil Cioran Emma Goldman emocje empatia Epikur Eric Hoffer erotyzm Erskine etyka Ewa Trzebińska Ferguson filmy Frank Herbert Frankl Freud Fromm Ghandi głód Goethe Gordon Allport grupa grupa dla uzależnionych H. Jackson Brown HALT Harold Taylor Hellinger Hemingway Herbert Bayard Swope Hermann Hesse hierarchia wartości homofobia humor introwersja James Morrison Jane Marczewski Janusz Korczak John E. Southard John Maxwell Joplin Jorge Bucay Judy Garland Julius Caesar Watts Jung Karol Juliusz Weber Kartezjusz Katarzyna Miller kobieta Kołakowski komunikacja kon konformizm Konfucjusz kontrola ks. Jan Kaczkowski ks. Jan Twardowski Lao Tzu Leo Christopher lęk Loesje logika Louis L. Hay Magdalena Tulli Mandela manipulacja Marcin Szczygielski Marek Aureliusz Margaret Lee Runbeck Mark Manson Mark Twain Marvin Gaye Mary Robinson marzenia maska matka Max Ehrmann mądrość mechanizmy obronne Melody Beattie mężczyzna Michael Yapko Michel de Montaigne Milan Kundera milczenie Milgram Milton H. Erickson miłość mistrz Yoda modlitwa motywacja mózg Mrożek myśli nadzieja Nancy McWilliams Napoleon Hill Nathaniel Branden nawyki Neale Donald Walsch neurofizjologia neuroprzekaźniki nienawiść nieświadomość niezależność Noni Höfner obojętność oddech odpowiedzialność odwaga Ole Nydahl optymizm Osborne osobowość otwartość Pablo Neruda pandemia COVID-19 pasja Pema Chödrön perfekcjonizm Perls poczucie wartości poczucie winy porada na poniedziałek porady online posłuszeństwo pośpiech potrzeby pożegnanie praca Pratchett prawa człowieka pregoreksja problem Proust przemoc przeszłość przyjaźń przypowieść przyszłość psycholog Kraków psycholog warszawa psychologia społeczna psychopatia psychoterapia Kraków psychoterapia warszawa pytania pytania kartezjańskie racjonalność radość Ray Bradbury recenzja Redmoon refleksja Regina Brett Reinhold Niebuhr relacja terapeutyczna relacje relaks religia Renata Arendt-Dziurdzikowska Robert D. Hare rodzeństwo rodzice Rogers Rohn Rollo May rozwiązanie rozwój równość równowaga Ryszard Kapuściński rytuały samotność Santorski sen sens Shannon L. Alder siła Skinner smutek Sonia Choquette spokój spotkanie Stephen Hawking Stephen King Stephen Porges stres Stuart Wilde subkultura sukces superwizja szacunek szczęście Szymborska śmierć świadomość święta Tadeusz Różewicz talent Tammy Cravit Tao Porchon Lynch teraz Theodore Rubin Thich Nhat Hanh Thomas Dewar tolerancja Tołstoj Torsten Krol tożsamość trauma trzyczęściowy garnitur twórczość uważność uzależnienia Voltaire VUCA w mediach wartości wewnętrzne dziecko wiedza wierność wiersz Wiesław Myśliwski William Arthur Ward Winston Churchill wolność wsparcie wybaczenie wybór wytrwałość Yalom zaburzenia psychiczne zachwyt zaufanie zdrowie psychiczne zdrowy egoizm zdrowy styl życia zdumienie Ziemia Zimbardo zło złość zmiana zrozumienie związek życie życzenia życzliwość

Inspiracje

Pratchett Yalom Milton H. Erickson Frankl Szymborska Jung Kołakowski Lao Tzu Perls Ryszard Kapuściński Albert Ellis Camilla Läckberg Clarissa Pinkola Estes Dalajlama Edmund Burke Eichelberger Epikur Ewa Trzebińska Fromm Hermann Hesse John Maxwell Konfucjusz Mandela Nancy McWilliams Santorski Tołstoj Zimbardo de Mello Čapek Aldous Huxley Alec Guinness Amelia Erhard Anais Nin Andre Gide Andrew Matthews Ann Landers Anthony Robbins Antoine de Saint-Exupéry Asimov Bartosz Zalewski Beata Pawlikowska Benjamin Button Bennewicz Bettelheim Brian Patten Brian Tracy Budda Campbell Castaneda Czabała Czubaszek David Lloyd George David Wallin Dolan Dorota Hołówka Doug King Durst Eleanor Roosevelt Elif Shafak Elizabeth Gilbert Elizabeth Kübler - Ross Emil Cioran Emma Goldman Eric Hoffer Erskine Ferguson Frank Herbert Freud Ghandi Goethe H. Jackson Brown Harold Taylor Hellinger Hemingway Herbert Bayard Swope Janusz Korczak John E. Southard Joplin Judy Garland Julius Caesar Watts Karol Juliusz Weber Kartezjusz Katarzyna Miller Leo Christopher Loesje Louis L. Hay Magdalena Tulli Marcin Szczygielski Margaret Lee Runbeck Mark Twain Marvin Gaye Mary Robinson Max Ehrmann Melody Beattie Michel de Montaigne Milan Kundera Milgram Mrożek Napoleon Hill Nathaniel Branden Neale Donald Walsch Osborne Pablo Neruda Proust Ray Bradbury Redmoon Regina Brett Renata Arendt-Dziurdzikowska Robert D. Hare Rogers Rohn Rollo May Shannon L. Alder Sonia Choquette Stephen Hawking Stuart Wilde Tammy Cravit Tao Porchon Lynch Theodore Rubin Thich Nhat Hanh Thomas Dewar Torsten Krol Voltaire Wiesław Myśliwski William Arthur Ward Winston Churchill ks. Jan Kaczkowski ks. Jan Twardowski

Blog