dobry psycholog warszawa

W pułapce zniekształceń poznawczych - myślenie, które szkodzi



Zniekształcenia poznawcze (nazywane też błędami poznawczymi) to pewne nawyki myślowe, wywodzące się najczęściej z przekonań ukształtowanych w dzieciństwie. Mogą dotyczyć siebie samego, relacji z ludźmi czy reguł rządzących światem. Jako pierwszy zauważył je w latach 60. ubiegłego stulecia Aaron Beck, prowadząc badania, w których uczestniczyli pacjenci z depresją.

Nasze umysły nie lubią zbytnio się wysilać, więc ułatwiają sobie interpretowanie rzeczywistości, idąc na skróty. Nic więc dziwnego, że zniekształcenia poznawcze charakteryzują się brakiem logiki i fałszują spostrzeganie siebie, otoczenia i innych ludzi. Są błędami w rozumowaniu, opartymi na schematach i uproszczeniach. Warto wiedzieć, że Występują w mniejszym lub większym stopniu u każdego człowieka, są powszechne. Stają się problemem, gdy trwają zbyt długo, pojawiają się w nadmiarze i są mocno usztywnione. Wtedy ujawniają swój negatywny wpływ na samopoczucie jednostki, jej samoocenę oraz relacje z ludźmi.

Zniekształcenia poznawcze

Aby mniej ulegać zniekształceniom poznawczym, warto poznać najczęstsze z nich i nauczyć się je u siebie identyfikować. W artykule podaje krótkie charakterystyki najpopularniejszych zniekształceń myślenia.

Sprawdź, którym zniekształceniom ulegasz najczęściej:

Nadmierna generalizacja
Jedno z najczęstszych zniekształceń poznawczych. Dokonujesz nadmiernych uogólnień bez wystarczających dowodów albo wyciąganie bardzo daleko idących, ogólnych wniosków na podstawie pojedynczej sytuacji. Nadużywasz sformułowań: zawsze, wszystko, nigdy.
Jeśli raz wyszło źle, zawsze wyjdzie źle.

Myślenie czarno- białe
Dychotomizacja myślenia, myślenie zero-jedynkowe, postrzeganie w kategoriach: wszystko albo nic. Koncentrujesz się się na skrajnych możliwościach, przy jednoczesnym niedostrzeganiu jakichkolwiek opcji pośrednich. Odcienie szarości i inne kolory nie istnieją. Jeśli ceniona osoba popełnia mały błąd, dotychczasowy podziw wobec niej zmienia się w niechęć lub nawet pogardę.
Nie wygrałem – jestem kompletnym nieudacznikiem.

Mentalny filtr
Nazywany też selektywną uwagą. Skupiasz wyłącznie na negatywnych elementach sytuacji z całkowitym pomijaniem aspektów pozytywnych. Liczą się tylko porażki. Sukcesów, zalet, dobrych stron nie dostrzegasz
Powiedział mi dziś coś niemiłego – nasz związek nie ma sensu.

Odrzucanie pozytywów
Negowanie wartości pozytywnych doświadczeń, ignorowanie ich. Wyolbrzymiasz niepowodzenia, deprecjonujesz sukcesy. Pogratulowali mi nowej pracy – ale to dlatego, że czegoś ode mnie chcą.
Pochwaliła moją sukienkę – tylko dlatego, że nie wie, że jest z ubiegłego roku.

Wyolbrzymianie i minimalizowanie
Nieadekwatnie większe znaczenie nadajesz spostrzeganym błędom, słabościom oraz zagrożeniom, a odpowiednio nieadekwatnie małą wagę przypisujesz sukcesom, zaletom i możliwościom. Widać to po nadużywaniu zwrotów typu „tak, ale”, gdy w odpowiadasz na komplementy. W twoich oczach porażki są ogromne, a sukcesy niemal niedostrzegalne. Moje niskie oceny wskazują moją głupotę, ale dobre oceny nie mają żadnego znaczenia.
Tak, zdałam prawo jazdy za pierwszym razem, ale każdy dałby radę.

Czytanie w myślach
Zakładasz, że wiesz, co myślą i czują inni ludzie, mimo braku informacji wystarczających do wysnucia takich wniosków. Wnioskujesz w w oparciu o domysły. Zakładasz najgorszą możliwość bez weryfikowania domysłów przez zapytanie.
Popatrzył na innego mężczyznę - na pewno mnie nie kocha.
Wiem, że nie interesuje go to, co chciałam powiedzieć.

Przepowiadanie przyszłości (Wróżenie z fusów)
Nie masz racjonalnych przesłanek, ale przewidujesz, wymyślasz negatywny przebieg zdarzeń. Nie bierzesz pod uwagę scenariuszy bardziej prawdopodobnych i racjonalnych. Wiesz, co się stanie. Na pewno mi się nie uda.
Wiem, że nie dam rady.
Zdarzy się coś złego, wiem to.

Etykietowanie
Etykietujesz siebie i innych, przylepiając mentalne etykietki, tworzone na podstawie niewystarczających przesłanek. Etykiety są zbyt ogólne, nie odwołujące się do racjonalnych argumentów. Jeśli ty lub ktoś popełni błąd, zaczynasz automatycznie myśleć, że ty lub inna osoba jest do niczego, leniwa, głupia. Nie dostałem tej pracy, to znaczy, że jestem nikim.

Katastrofizowanie
Skupiasz się na mało prawdopodobnym, najgorszym z możliwych scenariuszu zdarzeń. Masz poczucie subiektywnej pewności, że na pewno zdarzy się najgorsze i najtrudniejsze. Jeśli zrobię prawo jazdy, na pewno będę kogoś przejadę.
Boli mnie brzuch, na pewno mam raka.

Emocjonalne uzasadnianie
Zakładasz, że negatywne uczucia stanowią prawdziwą informację o świecie. Doświadczasz rzeczywistości jako odzwierciedlenia twoich emocji. Żywisz przekonanie że coś jest prawdziwe, jako dowodu używając emocji, które przeżywasz.
Czuję się głupia, więc pewnie taka jestem.
Czuję że coś złego się zdarzyć, więc pewnością się zdarzy.

Nadużywanie imperatywów
Masz sztywną i niezmienną koncepcję na temat tego, jak musisz się zachowywać i jaką osobą być. Jeśli ci się to nie udaje, przeżywasz to jako klęskę, czujesz poczucie winy, wstyd, a nawet wstręt wobec siebie. Chcesz zawsze sprostać swoim wygórowanych standardom. Masz tendencję do nadużywania zwrotów: muszę, powinnam, powinienem. Muszę cały czas być aktywny, bo jeśli nie to znaczy, że jestem leniwy.
Muszę być miła dla wszystkich, bo inaczej znaczy, że jestem złym człowiekiem.

Własne zniekształcenia poznawcze można nauczyć się identyfikować i im nie ulegać. Służą do tego techniki zaczerpnięte z repertuaru psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Wkrótce na psychologicznym blogu znajdziecie artykuł na ten temat. Serdecznie zapraszam,
Wasza psycholog


Jeśli chcesz sprawdzić, jak działa jedno ze zniekształceń poznawczych, wykonaj ćwiczenie. Link do ćwiczenia ->


Ten temat jest dla Ciebie ważny?
Potrzebujesz zmian w swoim życiu?
Chcesz zrozumieć przyczyny i znaleźć rozwiązania?
Umów się na konsultację!
Dobry psycholog Warszawa - gabinet na Ochocie
Pomoc psychologiczna Warszawa - Ochota

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz


dobry psycholog warszawa - profesjonalna pomoc psychologiczna

Znajdź na blogu


Tematy

Aaron Beck abcZdrowie adolescencja akceptacja aktualności Albert Ellis Aldous Huxley Alec Guinness alkoholizm altruizm Amelia Erhard Anais Nin Andre Gide Andrew Matthews Ann Landers Anthony Robbins Antoine de Saint-Exupéry Aronson artykuły asertywność Asimov autorytet Bartosz Zalewski Beata Pawlikowska Benjamin Button Bennewicz Bettelheim bezpieczeństwo błąd poznawczy borderline Brian Patten Brian Tracy Budda buddyzm bycie sobą Camilla Läckberg Campbell Čapek Castaneda cel ciało cierpienie cierpliwość Clarissa Pinkola Estes cytaty Czabała czekanie Czubaszek ćwiczenie Dalajlama dar David Lloyd George David Wallin de Mello decyzja depresja dezyderata diagnoza dieta dobro dobry psycholog warszawa dojrzałość dojrzewanie Dolan dopalacze Dorota Hołówka Doug King dowcipy psychologiczne droga Durst działanie dzieci Dzień Kobiet dzień otwarty z dietetyką Edmund Burke egoizm Eichelberger Eleanor Roosevelt Elif Shafak Elizabeth Gilbert Elizabeth Kübler - Ross Emil Cioran Emma Goldman emocje empatia Epikur Eric Hoffer erotyzm Erskine etyka Ewa Trzebińska Ferguson filmy Frank Herbert Frankl Freud Fromm Ghandi głód Goethe Gordon Allport grupa grupa dla uzależnionych H. Jackson Brown HALT Harold Taylor Hellinger Hemingway Herbert Bayard Swope Hermann Hesse hierarchia wartości homofobia humor introwersja James Morrison Jane Marczewski Janusz Korczak John E. Southard John Maxwell Joplin Jorge Bucay Judy Garland Julius Caesar Watts Jung Karol Juliusz Weber Kartezjusz Katarzyna Miller kobieta Kołakowski komunikacja kon konformizm Konfucjusz kontrola ks. Jan Kaczkowski ks. Jan Twardowski Lao Tzu Leo Christopher lęk Loesje logika Louis L. Hay Magdalena Tulli Mandela manipulacja Marcin Szczygielski Marek Aureliusz Margaret Lee Runbeck Mark Manson Mark Twain Marvin Gaye Mary Robinson marzenia maska matka Max Ehrmann mądrość mechanizmy obronne Melody Beattie mężczyzna Michael Yapko Michel de Montaigne Milan Kundera milczenie Milgram Milton H. Erickson miłość mistrz Yoda modlitwa motywacja mózg Mrożek myśli nadzieja Nancy McWilliams Napoleon Hill Nathaniel Branden nawyki Neale Donald Walsch neurofizjologia neuroprzekaźniki nienawiść nieświadomość niezależność Noni Höfner obojętność oddech odpowiedzialność odwaga Ole Nydahl optymizm Osborne osobowość otwartość Pablo Neruda pandemia COVID-19 pasja Pema Chödrön perfekcjonizm Perls poczucie wartości poczucie winy porada na poniedziałek porady online posłuszeństwo pośpiech potrzeby pożegnanie praca Pratchett prawa człowieka pregoreksja problem Proust przemoc przeszłość przyjaźń przypowieść przyszłość psycholog Kraków psycholog warszawa psychologia społeczna psychopatia psychoterapia Kraków psychoterapia warszawa pytania pytania kartezjańskie racjonalność radość Ray Bradbury recenzja Redmoon refleksja Regina Brett Reinhold Niebuhr relacja terapeutyczna relacje relaks religia Renata Arendt-Dziurdzikowska Robert D. Hare rodzeństwo rodzice Rogers Rohn Rollo May rozwiązanie rozwój równość równowaga Ryszard Kapuściński rytuały samotność Santorski sen sens Shannon L. Alder siła Skinner smutek Sonia Choquette spokój spotkanie Stephen Hawking Stephen King Stephen Porges stres Stuart Wilde subkultura sukces superwizja szacunek szczęście Szymborska śmierć świadomość święta Tadeusz Różewicz talent Tammy Cravit Tao Porchon Lynch teraz Theodore Rubin Thich Nhat Hanh Thomas Dewar tolerancja Tołstoj Torsten Krol tożsamość trauma trzyczęściowy garnitur twórczość uważność uzależnienia Voltaire VUCA w mediach wartości wewnętrzne dziecko wiedza wierność wiersz Wiesław Myśliwski William Arthur Ward Winston Churchill wolność wsparcie wybaczenie wybór wytrwałość Yalom zaburzenia psychiczne zachwyt zaufanie zdrowie psychiczne zdrowy egoizm zdrowy styl życia zdumienie Ziemia Zimbardo zło złość zmiana zrozumienie związek życie życzenia życzliwość

Inspiracje

Pratchett Yalom Milton H. Erickson Frankl Szymborska Jung Kołakowski Lao Tzu Perls Ryszard Kapuściński Albert Ellis Camilla Läckberg Clarissa Pinkola Estes Dalajlama Edmund Burke Eichelberger Epikur Ewa Trzebińska Fromm Hermann Hesse John Maxwell Konfucjusz Mandela Nancy McWilliams Santorski Tołstoj Zimbardo de Mello Čapek Aldous Huxley Alec Guinness Amelia Erhard Anais Nin Andre Gide Andrew Matthews Ann Landers Anthony Robbins Antoine de Saint-Exupéry Asimov Bartosz Zalewski Beata Pawlikowska Benjamin Button Bennewicz Bettelheim Brian Patten Brian Tracy Budda Campbell Castaneda Czabała Czubaszek David Lloyd George David Wallin Dolan Dorota Hołówka Doug King Durst Eleanor Roosevelt Elif Shafak Elizabeth Gilbert Elizabeth Kübler - Ross Emil Cioran Emma Goldman Eric Hoffer Erskine Ferguson Frank Herbert Freud Ghandi Goethe H. Jackson Brown Harold Taylor Hellinger Hemingway Herbert Bayard Swope Janusz Korczak John E. Southard Joplin Judy Garland Julius Caesar Watts Karol Juliusz Weber Kartezjusz Katarzyna Miller Leo Christopher Loesje Louis L. Hay Magdalena Tulli Marcin Szczygielski Margaret Lee Runbeck Mark Twain Marvin Gaye Mary Robinson Max Ehrmann Melody Beattie Michel de Montaigne Milan Kundera Milgram Mrożek Napoleon Hill Nathaniel Branden Neale Donald Walsch Osborne Pablo Neruda Proust Ray Bradbury Redmoon Regina Brett Renata Arendt-Dziurdzikowska Robert D. Hare Rogers Rohn Rollo May Shannon L. Alder Sonia Choquette Stephen Hawking Stuart Wilde Tammy Cravit Tao Porchon Lynch Theodore Rubin Thich Nhat Hanh Thomas Dewar Torsten Krol Voltaire Wiesław Myśliwski William Arthur Ward Winston Churchill ks. Jan Kaczkowski ks. Jan Twardowski

Blog