dobry psycholog warszawa

Dlaczego edukacja zdrowotna jest potrzebna?



Od września 2025 roku w polskich szkołach pojawił się nowy przedmiot: edukacja zdrowotna. To jedna z ważniejszych zmian w ostatnich latach w systemie edukacji, bo dotyka bezpośrednio spraw, które w praktyce decydują o jakości życia, bezpieczeństwie i dobrostanie uczniów.

Dla jednych to długo wyczekiwany krok w stronę nowoczesnej szkoły, dla innych niepotrzebny eksperyment. Spróbujmy więc na spokojnie przeanalizować, dlaczego edukacja zdrowotna jest potrzebna, jakie cele ma realizować i co w rzeczywistości kryje się w jej podstawie programowej.

Dlaczego edukacja zdrowotna jest potrzebna - artykuł

Edukacja zdrowotna - co to takiego?

Przedmiot wprowadzono od klasy IV szkoły podstawowej aż po szkoły średnie. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, a ich treści zostały opracowane wspólnie przez Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ministerstwo Zdrowia.

Podstawa programowa obejmuje 11 bloków tematycznych:

  • Styl życia a zdrowie – dieta, aktywność fizyczna, sen, profilaktyka chorób.
  • Zdrowie psychiczne i emocjonalne – radzenie sobie ze stresem, higiena psychiczna, wsparcie.
  • Relacje i komunikacja – asertywność, rozwiązywanie konfliktów, współpraca.
  • Dojrzewanie i rozwój człowieka – zmiany biologiczne i emocjonalne w okresie dorastania.
  • Higiena i profilaktyka – higiena osobista, szczepienia, badania profilaktyczne.
  • Bezpieczeństwo w sieci – ochrona prywatności, krytyczne myślenie, reagowanie na cyberprzemoc.
  • Uzależnienia – profilaktyka używek oraz uzależnień behawioralnych (gry, media społecznościowe).
  • Zdrowie seksualne i reprodukcyjne – wiedza biologiczna, profilaktyka chorób, zgoda i granice.
  • Odpowiedzialność za zdrowie – jak korzystać z systemu ochrony zdrowia, jak si umawiać do lekarza.
  • Ekologia a zdrowie – wpływ środowiska naturalnego na zdrowie człowieka.
  • Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc – praktyczne umiejętności ratowania życia.

Już na pierwszy rzut oka widać, że zakres treści jest bardzo szeroki i daleki od tego, co krytycy określają mianem „deprawacji”. To raczej praktyczna instrukcja obsługi zdrowia (fizycznego i psychicznego) dla młodego człowieka.

Dlaczego taki przedmiot jest potrzebny?

a) Brak systematycznej wiedzy o zdrowiu
Dotąd kwestie zdrowotne pojawiały się fragmentarycznie – trochę w biologii, trochę na WF-ie, czasem na godzinie wychowawczej. Brakowało spójnego przedmiotu, który łączyłby wiedzę o ciele, psychice i społeczeństwie. Edukacja zdrowotna uzupełnia tę lukę.

b) Rosnące wyzwania cywilizacyjne
Choroby cywilizacyjne (otyłość, cukrzyca typu 2, choroby serca) dotykają coraz młodsze osoby. Profilaktyka i wiedza o stylu życia są tu kluczowe.
Zdrowie psychiczne młodzieży (wzrost depresji, lęków i kryzysów psychicznych) wymaga, by młodzi wiedzieli, jak szukać pomocy i jak o siebie dbać.
Uzależnienia od substancji i technologii. Szkoła ma szansę pokazać, jak rozpoznawać zagrożenia i reagować zanim będzie za późno.

c) Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc
Znajomość zasad udzielania pierwszej pomocy to umiejętność ratująca życie. Dzięki edukacji zdrowotnej każdy uczeń ma szansę zdobyć podstawowe kompetencje ratownicze.

d) Równość szans
Nie każde dziecko ma dostęp do rzetelnej wiedzy w domu. Szkoła wyrównuje szanse – niezależnie od tego, czy rodzice potrafią wytłumaczyć, jak działają szczepienia, albo jak radzić sobie ze stresem.

Społeczne korzyści edukacji zdrowotnej

Zdrowsze społeczeństwo – mniej chorób przewlekłych, mniejsze koszty leczenia.
Świadomi obywatele – osoby znające swoje prawa i obowiązki wobec zdrowia są mniej podatne na manipulacje i dezinformację.
Bezpieczniejsze dzieci i młodzież – wiedza o granicach i zgodzie chroni przed przemocą i nadużyciami.
Większa odporność psychiczna – młodzi uczą się strategii radzenia sobie z presją i stresem.

Co myślą Polacy?

Według sondażu SW Research dla Onetu (sierpień 2025), większość społeczeństwa nie podziela obaw Episkopatu przed „systemową deprawacją”:
  • 22,6% uważa, że to zagrożenie.
  • 48,6% odpowiada: nie, to przesada.
  • Reszta nie zna sprawy lub nie ma zdania.

Co ciekawe, najwięcej obaw jest w mniejszych miejscowościach, najmniej w dużych miastach.

Podsumowanie

Edukacja zdrowotna to nie ideologia ani rewolucja obyczajowa. To przemyślany, szeroki program, który: daje dzieciom i młodzieży rzetelną wiedzę, rozwija praktyczne umiejętności i przygotowuje do życia w dzisiejszym dynamicznym i wymagającym świecie.

To inwestycja w przyszłość, bo zdrowe, świadome, odpowiedzialne społeczeństwo to nie tylko mniejsze wydatki na leczenie, ale też większa odporność na kryzysy i manipulacje. Wiedza nigdy nie deprawuje. Deprawuje ignorancja. Dlatego edukacja zdrowotna jest potrzebna i to bardziej, niż nam się wydaje.

Wasza psycholog


Ten temat jest dla Ciebie ważny?
Potrzebujesz zmian w swoim życiu?
Chcesz zrozumieć przyczyny i znaleźć rozwiązania?
Umów się na konsultację!

Dobry psycholog Warszawa - gabinet na Ochocie

Pomoc psychologiczna Warszawa - Ochota



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz


dobry psycholog warszawa - profesjonalna pomoc psychologiczna

Znajdź na blogu


Tematy

Aaron Beck abcZdrowie adolescencja akceptacja aktualności Albert Ellis Aldous Huxley Alec Guinness alkoholizm altruizm Amelia Erhard Anais Nin Andre Gide Andrew Matthews Ann Landers Anthony Robbins Antoine de Saint-Exupéry Aronson artykuły asertywność Asimov autorytet Bartosz Zalewski Beata Pawlikowska Benjamin Button Bennewicz Bettelheim bezpieczeństwo błąd poznawczy borderline Brian Patten Brian Tracy Budda buddyzm bycie sobą Camilla Läckberg Campbell Čapek Castaneda cel ciało cierpienie cierpliwość Clarissa Pinkola Estes cytaty Czabała czekanie Czubaszek ćwiczenie Dalajlama dar David Lloyd George David Wallin de Mello decyzja depresja dezyderata diagnoza dieta dobro dobry psycholog warszawa dojrzałość dojrzewanie Dolan dopalacze Dorota Hołówka Doug King dowcipy psychologiczne droga Durst działanie dzieci Dzień Kobiet dzień otwarty z dietetyką Edmund Burke egoizm Eichelberger Eleanor Roosevelt Elif Shafak Elizabeth Gilbert Elizabeth Kübler - Ross Emil Cioran Emma Goldman emocje empatia Epikur Eric Hoffer erotyzm Erskine etyka Ewa Trzebińska Ferguson filmy Frank Herbert Frankl Freud Fromm Ghandi głód Goethe Gordon Allport granice grupa grupa dla uzależnionych H. Jackson Brown HALT Harold Taylor Hellinger Hemingway Herbert Bayard Swope Hermann Hesse hierarchia wartości homofobia humor introwersja James Morrison Jane Marczewski Janusz Korczak John E. Southard John Maxwell Joplin Jorge Bucay Judith Viorst Judy Garland Julius Caesar Watts Jung Karol Juliusz Weber Kartezjusz Katarzyna Miller kobieta Kołakowski komunikacja kon konformizm Konfucjusz kontrola ks. Jan Kaczkowski ks. Jan Twardowski Lao Tzu Leo Christopher lęk Loesje logika lojalność Louis L. Hay Magdalena Tulli Mandela manipulacja Marcin Szczygielski Marek Aureliusz Margaret Lee Runbeck Mark Manson Mark Twain Marvin Gaye Mary Robinson marzenia maska matka Max Ehrmann mądrość mechanizmy obronne Melody Beattie mężczyzna Michael Yapko Michel de Montaigne Milan Kundera milczenie Milgram Milton H. Erickson miłość mistrz Yoda modlitwa motywacja mózg Mrożek myśli nadzieja Nancy McWilliams Napoleon Hill Nathaniel Branden nawyki Neale Donald Walsch neurofizjologia neuroprzekaźniki nienawiść nieświadomość niezależność Noni Höfner obojętność oddech odpowiedzialność odwaga Ole Nydahl optymizm Osborne osobowość otwartość Pablo Neruda pandemia COVID-19 parentyfikacja pasja Pema Chödrön perfekcjonizm Perls poczucie wartości poczucie winy porada na poniedziałek porady online posłuszeństwo pośpiech potrzeby pożegnanie praca Pratchett prawa człowieka pregoreksja problem Proust przemoc przeszłość przetrwanie przyjaźń przypowieść przyszłość psycholog Kraków psycholog warszawa psychologia społeczna psychopatia psychoterapia Kraków psychoterapia warszawa pytania pytania kartezjańskie racjonalność radość Ray Bradbury recenzja Redmoon refleksja Regina Brett Reinhold Niebuhr relacja terapeutyczna relacje relaks religia Renata Arendt-Dziurdzikowska Robert D. Hare rodzeństwo rodzice Rogers Rohn Rollo May rozwiązanie rozwój równość równowaga Ryszard Kapuściński rytuały samotność Santorski sen sens Shannon L. Alder siła Skinner smutek Sonia Choquette spokój spotkanie Stephen Hawking Stephen King Stephen Porges stres Stuart Wilde subkultura sukces superwizja szacunek szczęście Szymborska śmierć świadomość święta Tadeusz Różewicz talent Tammy Cravit Tao Porchon Lynch teraz Theodore Rubin Thich Nhat Hanh Thomas Dewar tolerancja Tołstoj Torsten Krol tożsamość trauma trzyczęściowy garnitur twórczość uważność uzależnienia Voltaire VUCA w mediach wartości wewnętrzne dziecko wiedza wierność wiersz Wiesław Myśliwski William Arthur Ward Winston Churchill wolność wsparcie wybaczenie wybór wytrwałość Yalom zaburzenia psychiczne zachwyt zaufanie zdrowie psychiczne zdrowy egoizm zdrowy styl życia zdumienie Ziemia Zimbardo zło złość zmiana zrozumienie związek żałoba życie życzenia życzliwość

Inspiracje

Pratchett Yalom Milton H. Erickson Frankl Szymborska Eichelberger Jung Kołakowski Lao Tzu Perls Ryszard Kapuściński Albert Ellis Camilla Läckberg Clarissa Pinkola Estes Dalajlama Edmund Burke Epikur Ewa Trzebińska Fromm Hermann Hesse John Maxwell Konfucjusz Mandela Nancy McWilliams Santorski Tołstoj Zimbardo de Mello Čapek Aldous Huxley Alec Guinness Amelia Erhard Anais Nin Andre Gide Andrew Matthews Ann Landers Anthony Robbins Antoine de Saint-Exupéry Asimov Bartosz Zalewski Beata Pawlikowska Benjamin Button Bennewicz Bettelheim Brian Patten Brian Tracy Budda Campbell Castaneda Czabała Czubaszek David Lloyd George David Wallin Dolan Dorota Hołówka Doug King Durst Eleanor Roosevelt Elif Shafak Elizabeth Gilbert Elizabeth Kübler - Ross Emil Cioran Emma Goldman Eric Hoffer Erskine Ferguson Frank Herbert Freud Ghandi Goethe H. Jackson Brown Harold Taylor Hellinger Hemingway Herbert Bayard Swope Janusz Korczak John E. Southard Joplin Judy Garland Julius Caesar Watts Karol Juliusz Weber Kartezjusz Katarzyna Miller Leo Christopher Loesje Louis L. Hay Magdalena Tulli Marcin Szczygielski Margaret Lee Runbeck Mark Twain Marvin Gaye Mary Robinson Max Ehrmann Melody Beattie Michel de Montaigne Milan Kundera Milgram Mrożek Napoleon Hill Nathaniel Branden Neale Donald Walsch Osborne Pablo Neruda Proust Ray Bradbury Redmoon Regina Brett Renata Arendt-Dziurdzikowska Robert D. Hare Rogers Rohn Rollo May Shannon L. Alder Sonia Choquette Stephen Hawking Stuart Wilde Tammy Cravit Tao Porchon Lynch Theodore Rubin Thich Nhat Hanh Thomas Dewar Torsten Krol Voltaire Wiesław Myśliwski William Arthur Ward Winston Churchill ks. Jan Kaczkowski ks. Jan Twardowski

Blog