dobry psycholog warszawa

Kiedy ludzi traktuje się jak rzeczy...



Psychologia od dawna podejmuje próby znalezienia odpowiedzi na pytanie, dlaczego ludzie popełniali, popełniają i będą popełniać złe uczynki. Co sprawia, że są w stanie skrzywdzić drugiego człowieka? Co sprawia, że zwyczajni ludzie, tacy, jakich każdego dnia mijamy na ulicy, są zdolni do wyrządzenia zła innym ludziom? Czy krzywdę wyrządzają tylko ludzie źli albo zaburzeni, na przykład sadyści?

Większość ludzi nie jest jednak psychopatami, pozbawionymi empatii i nie odczuwającymi wyrzutów sumienia. Jak zatem radzą sobie z poczuciem winy? Jak to możliwe, że znajdują usprawiedliwienie dla swoich zachowań?

Wyjaśnienia może dostarczyć przypomnieć jeden z rodzajów mechanizmów obronnych wmontowanych w naszą psychikę czyli moralne mechanizmy obronne. Te szczególne mechanizmy obronne służą jednostce (i społecznościom!) do zachowania dobrego obrazu siebie i radzenia sobie z wyrzutami sumienia mimo krzywdzenia innych ludzi czy naruszania własnych zasad moralnych.

Piękne literackie omówienie jednego z najgroźniejszych moralnych mechanizmow obronnych czyli dehumanizacji można znaleźć w jednej z moich ulubionych książek Terry'ego Pratchetta "Carpe Jugulum".

Polecam oczywiście, podobnie, jak i inne książki Pratchetta.

Dobry psycholog Warszawa cytuje Pratchetta o mechanizmach obronnych i dehumanizacji.

- A grzech, młody człowieku, jest wtedy, kiedy traktujesz ludzi
jak rzeczy. W tym samego siebie. Na tym polega grzech.
- To jednak bardziej skomplikowane...
- Nie. Wcale nie. Kiedy ludzi mówią, że coś jest o wiele
bardziej skomplikowane, to znaczy, że się obawiają, że
prawda im się nie spodoba. Ludzie jako rzeczy, od tego
wszystko się zaczyna.
- Na pewno istnieją gorsze zbrodnie...
- Ale wszystkie zaczynają się od myślenia o ludziach
jak o rzeczach. 
Terry Pratchett „Carpe Jugulum”
(rozmowa babci Weatherwax z kapłanem Oatsem)


A oto krótkie omówienie najczęstszych moralnych mechanizmów obronnych:
  • Racjonalizowanie krzywdzących uczynków jako środków prowadzących do wyższego dobra. Na przykład:
    Biję cię dla twojego własnego dobra.
    Muszę mu sprawić lanie, aby go dobrze wychować.
  • Stosowanie eufemizmów:  nazywanie złych czynów określeniami mniej nacechowanymi negatywnie, pozwalającymi zachować pozór niewinności i zwyczajności. Na przykład:
    To żadna przemoc, po prostu ją klepnąłem.
    Jaki hejt? Tylko dyskutujemy.
  • Porównywanie: zestawienie własnych złych uczynków z jeszcze gorszymi czynami innych ludzi, co ma je usprawiedliwiać. Na przykład:
    Ja byłem chamski? A on nazwał mnie jeszcze gorzej.
    Pobiliśmy ich? A co zrobili naszym?
  • Rozmycie odpowiedzialnościdzielenie się winą z innymi. Kiedy to MY, albo bliżej nieokreśleni ludzie robią coś złego, to mogę zdjąć z siebie osobistą odpowiedzialność. W kupie raźniej, również krzywdzić. Na przykład:
    Wszyscy tak robią.
    Nie mów, że nigdy niczego nie ukradłeś.
    U nas tak się postępuje wobec obcych/gejów/kobiet/
  • Przemieszczenie odpowiedzialności: uzasadnianie  własnych złych czynów jako dopuszczonych czy aprobowanych przez jakiś wyższy autorytet. Na przykład:
    Ja tylko wykonywałem rozkazy.
    Moje autorytety uważają, że tak trzeba.
  • Wypieranie konsekwencji: pomniejszanie lub zupełne ignorowanie negatywnych konsekwencji swoich czynów. Na przykład:
    No i co jej się stanie, jak parę razy dostanie w skórę? Ja dostałem i wyszedłem na ludzi.
  • Dehumanizacja ofiar swoich czynów to odczłowieczenie, uprzedmiotowienie, patrzenie na kogoś jako na pozbawionego kogoś cech ludzkich, traktowanie go bezosobowo, jako TO, a nie TY. Pozwala wyłączyć normalne reakcje emocjonalne i empatię. Łatwiej wtedy ich skrzywdzić i odebrać im prawa. Przedmiot można eksploatować, używać, nakazać mu służyć...
    Na przykład:
    To nie ludzie, to zwierzęta.
    W tamtej wiosce zlikwidowaliśmy wszystkie cele.
    Obowiązkiem kobiety jest wypełniać funkcje prokreacyjne.
    Pan ma wypełniać polecania szefa, a nie myśleć.
    Dzieci i ryby głosu nie mają.
  • Zewnętrzna atrybucja winy: obwinianie ofiar, że to one sprowokowały, to one są winne, aby móc nie wziąć odpowiedzialności za swoje postępowanie. Na przykład:
    Mogła się zamknąć, to bym jej nie uderzył.
    Mogą siedzieć w domu, zamiast chodzić na demonstracje.
    Jakby nie paradowali po mieście za rękę, to by nie było afery.
    Sami się prosili.

Dobry psycholog Warszawa poleca również inne artykuły poruszające tę tematykę zamieszczone na tym psychologicznym blogu:

Konsekwencje ślepego posłuszeństwa ->
posty na temat mechanizmów obronnych ->
posty oznaczone etykietą ZŁO ->

Ten temat jest dla Ciebie ważny?
Potrzebujesz zmian w swoim życiu?
Chcesz zrozumieć przyczyny i znaleźć rozwiązania?
Umów się na konsultację!
Dobry psycholog Warszawa - gabinet na Ochocie
Pomoc psychologiczna Warszawa - Ochota



17 komentarzy:

  1. Ja za to nawet, gdy nie wyrządzę tak naprawdę nikomu krzywdy, to często mam wyrzuty sumienia przez jakąś pierdołę. Czy to powiem coś i później zastanawiam się, czy ta osoba na pewno zrozumiała że to żart, czy się nie obraziła, i tak dalej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Najgorsze jest rozmycie odpowiedzialności i wypieranie konsekwencji swoich czynów.. przykre, że tyle ludzi żyje właśnie w takim poczuciu braku odpowiedzialności za swoje życie krzywdząc przy tym innych ...

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja bym do tego zestawienia dodała wyuczoną bezradność, która też może prowadzić do wielu krzywdzących zachowań, w szczególności wobec najbliższych ludzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyuczona bezradność polega na tym, że dana osoba nauczyła na skutek wielu doświadczeń się, że żadne podejmowane przez nią działania nie przyniosą zmiany sytuacji. Taka osoba nie podejmuje działań, raczej jest bierna, co oczywiście może być uciążliwe, jednak nie jest celowym krzywdzeniem innych ludzi.

      Usuń
  4. hej, w jakim nurcie prowadzisz psychoterapię?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam do działu: O MNIE
      http://ppp-salamandra.blogspot.com/p/o-mnie.html

      Usuń
  5. Dobrze zgłębić taki temat... kiedyś miałam zajęcia z psychologii na studiach i choć już niewiele pamietam, to Twój wpis poparty przykładami dobrze wyjaśnia ludzkie mechanizmy działania...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że ten artykuł jest przydatny. Taka była moja intencja.

      Usuń
  6. Dla mnie najgorszy jest marazm i nie podejmowanie żadnych działań. Ciężko z taką osobą żyć.

    OdpowiedzUsuń
  7. Niestety nietrudno spotkać się z osobami o "rozmytej" odpowiedzialności. I wydaje mi się, że to jeden z najpopularniejszych mechanizmów obronnych.

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny blog! Myślę, że znajdę tu coś dla siebie. Ostatnio czytałam "Bestia. Dlaczego zło nas fascynuje?" Od tego czasu psychologia coraz bardziej mnie interesuje i.. fascynuje :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekway wpis chyba brat ma taki mechanim obronny. Gosia

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie ma nic gorszego niż myślenie typu "robię to dla Twojego dobra/ żeby go dobrze wychować". Dobrze jest przeczytać taki wpis i przemyśleć pare kwestii.

    OdpowiedzUsuń
  11. Rozmycie odpowiedzialności - spotkałam takiego człowieka na swojej drodze i jest to coś strasznego. Wina zawsze była dzielona na dwoje. Wypisałam się z tej relacji.

    OdpowiedzUsuń




dobry psycholog warszawa - profesjonalna pomoc psychologiczna

Znajdź na blogu


Tematy

Aaron Beck abcZdrowie adolescencja akceptacja aktualności Albert Ellis Aldous Huxley Alec Guinness alkoholizm altruizm Amelia Erhard Anais Nin Andre Gide Andrew Matthews Ann Landers Anthony Robbins Antoine de Saint-Exupéry Aronson artykuły asertywność Asimov autorytet Bartosz Zalewski Beata Pawlikowska Benjamin Button Bennewicz Bettelheim bezpieczeństwo błąd poznawczy borderline Brian Patten Brian Tracy Budda buddyzm bycie sobą Camilla Läckberg Campbell Čapek Castaneda cel ciało cierpienie cierpliwość Clarissa Pinkola Estes cytaty Czabała czekanie Czubaszek ćwiczenie Dalajlama dar David Lloyd George David Wallin de Mello decyzja depresja dezyderata diagnoza dieta dobro dobry psycholog warszawa dojrzałość dojrzewanie Dolan dopalacze Dorota Hołówka Doug King dowcipy psychologiczne droga Durst działanie dzieci Dzień Kobiet dzień otwarty z dietetyką Edmund Burke egoizm Eichelberger Eleanor Roosevelt Elif Shafak Elizabeth Gilbert Elizabeth Kübler - Ross Emil Cioran Emma Goldman emocje empatia Epikur Eric Hoffer erotyzm Erskine etyka Ewa Trzebińska Ferguson filmy Frank Herbert Frankl Freud Fromm Ghandi głód Goethe Gordon Allport grupa grupa dla uzależnionych H. Jackson Brown HALT Harold Taylor Hellinger Hemingway Herbert Bayard Swope Hermann Hesse hierarchia wartości homofobia humor introwersja James Morrison Jane Marczewski Janusz Korczak John E. Southard John Maxwell Joplin Jorge Bucay Judy Garland Julius Caesar Watts Jung Karol Juliusz Weber Kartezjusz Katarzyna Miller kobieta Kołakowski komunikacja kon konformizm Konfucjusz kontrola ks. Jan Kaczkowski ks. Jan Twardowski Lao Tzu Leo Christopher lęk Loesje logika Louis L. Hay Magdalena Tulli Mandela manipulacja Marcin Szczygielski Marek Aureliusz Margaret Lee Runbeck Mark Manson Mark Twain Marvin Gaye Mary Robinson marzenia maska matka Max Ehrmann mądrość mechanizmy obronne Melody Beattie mężczyzna Michael Yapko Michel de Montaigne Milan Kundera milczenie Milgram Milton H. Erickson miłość mistrz Yoda modlitwa motywacja mózg Mrożek myśli nadzieja Nancy McWilliams Napoleon Hill Nathaniel Branden nawyki Neale Donald Walsch neurofizjologia neuroprzekaźniki nienawiść nieświadomość niezależność Noni Höfner obojętność oddech odpowiedzialność odwaga Ole Nydahl optymizm Osborne osobowość otwartość Pablo Neruda pandemia COVID-19 pasja Pema Chödrön perfekcjonizm Perls poczucie wartości poczucie winy porada na poniedziałek porady online posłuszeństwo pośpiech potrzeby pożegnanie praca Pratchett prawa człowieka pregoreksja problem Proust przemoc przeszłość przyjaźń przypowieść przyszłość psycholog Kraków psycholog warszawa psychologia społeczna psychopatia psychoterapia Kraków psychoterapia warszawa pytania pytania kartezjańskie racjonalność radość Ray Bradbury recenzja Redmoon refleksja Regina Brett Reinhold Niebuhr relacja terapeutyczna relacje relaks religia Renata Arendt-Dziurdzikowska Robert D. Hare rodzeństwo rodzice Rogers Rohn Rollo May rozwiązanie rozwój równość równowaga Ryszard Kapuściński rytuały samotność Santorski sen sens Shannon L. Alder siła Skinner smutek Sonia Choquette spokój spotkanie Stephen Hawking Stephen King Stephen Porges stres Stuart Wilde subkultura sukces superwizja szacunek szczęście Szymborska śmierć świadomość święta Tadeusz Różewicz talent Tammy Cravit Tao Porchon Lynch teraz Theodore Rubin Thich Nhat Hanh Thomas Dewar tolerancja Tołstoj Torsten Krol tożsamość trauma trzyczęściowy garnitur twórczość uważność uzależnienia Voltaire VUCA w mediach wartości wewnętrzne dziecko wiedza wierność wiersz Wiesław Myśliwski William Arthur Ward Winston Churchill wolność wsparcie wybaczenie wybór wytrwałość Yalom zaburzenia psychiczne zachwyt zaufanie zdrowie psychiczne zdrowy egoizm zdrowy styl życia zdumienie Ziemia Zimbardo zło złość zmiana zrozumienie związek życie życzenia życzliwość

Inspiracje

Pratchett Yalom Milton H. Erickson Frankl Szymborska Jung Kołakowski Lao Tzu Perls Ryszard Kapuściński Albert Ellis Camilla Läckberg Clarissa Pinkola Estes Dalajlama Edmund Burke Eichelberger Epikur Ewa Trzebińska Fromm Hermann Hesse John Maxwell Konfucjusz Mandela Nancy McWilliams Santorski Tołstoj Zimbardo de Mello Čapek Aldous Huxley Alec Guinness Amelia Erhard Anais Nin Andre Gide Andrew Matthews Ann Landers Anthony Robbins Antoine de Saint-Exupéry Asimov Bartosz Zalewski Beata Pawlikowska Benjamin Button Bennewicz Bettelheim Brian Patten Brian Tracy Budda Campbell Castaneda Czabała Czubaszek David Lloyd George David Wallin Dolan Dorota Hołówka Doug King Durst Eleanor Roosevelt Elif Shafak Elizabeth Gilbert Elizabeth Kübler - Ross Emil Cioran Emma Goldman Eric Hoffer Erskine Ferguson Frank Herbert Freud Ghandi Goethe H. Jackson Brown Harold Taylor Hellinger Hemingway Herbert Bayard Swope Janusz Korczak John E. Southard Joplin Judy Garland Julius Caesar Watts Karol Juliusz Weber Kartezjusz Katarzyna Miller Leo Christopher Loesje Louis L. Hay Magdalena Tulli Marcin Szczygielski Margaret Lee Runbeck Mark Twain Marvin Gaye Mary Robinson Max Ehrmann Melody Beattie Michel de Montaigne Milan Kundera Milgram Mrożek Napoleon Hill Nathaniel Branden Neale Donald Walsch Osborne Pablo Neruda Proust Ray Bradbury Redmoon Regina Brett Renata Arendt-Dziurdzikowska Robert D. Hare Rogers Rohn Rollo May Shannon L. Alder Sonia Choquette Stephen Hawking Stuart Wilde Tammy Cravit Tao Porchon Lynch Theodore Rubin Thich Nhat Hanh Thomas Dewar Torsten Krol Voltaire Wiesław Myśliwski William Arthur Ward Winston Churchill ks. Jan Kaczkowski ks. Jan Twardowski

Blog